O prvý prelet sa Steve Fossett pokúsil 8. januára 1996, keď v balóne
Solo Challenger vyletel na dobrodružnú cestu z Južnej Dakoty. Pre
technické príčiny let po troch dňoch ukončil. Na novom balóne Solo
spirit sa o rekord pokúsil začiatkom roka 1997, ale ani tento let nebol
úspešný. Ešte v tom istom roku, presne 31. decembra, sa odhodlal
uskutočniť tretí pokus. Aj ten pre nepriaznivé počasie predčasne skončil
v juhovýchodnej Európe.
Štvrtý pokus započal v polovici roku 1998 v Argentíne. Po prekonaní viac
ako 24.000 kilometrov sa pod neúspech podpísalo opäť zlé počasie. Silná
búrka ho prinútila pristáť na mori. Na jeho hladine sa kapsula, ktorá
bola náhradou za tradičný balónový kôš obrátila "hore nohami" a začala
sa plniť vodou. Fossettovi sa však podarilo z kapsuly vyslobodiť a
zachrániť si život. Ani tento neúspech ho neodradil a v roku 2000 sa
vydal na prelet piatykrát, ale pre nedostatok kyslíka skončila cesta v
Brazílii.
Až šiesty pokus o sólo prelet v balóne okolo zemegule bol úspešný. Na
balóne s názvom Spirit of Freedom (Duch slobody) sa Fossett vydal na
cestu 19. júna 2002 z austrálskeho Northamu. Po 13 dňoch a ôsmich
hodinách pristál 2. júla 2002 opäť v Austrálii v štáte Queensland. Ako
prvý človek v histórii tak obletel sólo letom bez prestávky okolo
zemegule na palube teplovzdušného balóna. Let strávil v kabíne s
rozmermi 2,1 x 1,68 x 1,69 metrov, jeho toaletou bolo vedro.
Počas letu prekonal približne 33.000 kilometrov, pričom dosiahol
najvyššiu rýchlosť 322 kilometrov za hodinu a letel vo výške 10.580
metrov. Medzinárodná letecká federácia (FAI) uznala dosiahnutý rekord
napriek námietkam, že trasa bola o 6000 kilometrov kratšia ako rovník.
Fossett sa venoval aj iným adrenalínovým či dobrodružným aktivitám. V
roku 1985 preplával kanál La Manche, zúčastnil sa pretekoch psích
záprahov (1992) a dvakrát (1993, 1996) absolvoval aj legendárne preteky
24 hodín v Le Mans. V roku 1995 sa stal prvým človekom na svete, ktorý
preletel na balóne Tichý oceán. Najdlhší diaľkový let bez pristátia v
dejinách letectva úspešne absolvoval vo februári 2006, keď obletel Zem
za 76 hodín.
Osudným sa mu však v septembri 2007 stal trojhodinový rutinný let, počas
ktorého chcel nájsť vhodný terén na vytvorenie rekordu s autom na
raketový pohon. Po oznámení, že je nezvestný, záchranné tímy začali
prehľadávať územie o rozlohe 52.000 kilometrov štvorcových nevľúdnych
pohorí a holých púštnych plání. Oficiálna pátracia akcia sa skončila 19.
septembra 2007. Za mŕtveho vyhlásili Fossetta 15. februára 2008 na
žiadosť jeho manželky Peggy.
Začiatkom októbra 2008 objavili v horách neďaleko Yosemitského národného
parku trosky Fossettovho lietadla po tom, ako turista v oblasti našiel
doklady nezvestného dobrodruha. Podľa trosiek lietadlo čelne narazilo do
horského masívu Sierry Nevady. Väčšia časť trupu stroja sa pri dopade
rozletela po okolí. Genetické testy dvoch kostí nájdených neďaleko
trosiek potvrdili, že nezvestný milionársky dobrodruh je mŕtvy.